3η Δράση

Επιμόρφωση – Σεμινάρια – Εργαστήρια

Η υλοποίηση της Δράσης αυτής θα συμβάλει αποφασιστικά ώστε μαθητές / σπουδαστές και εκπαιδευτικοί να βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τις διεθνείς εξελίξεις και ιδέες πάνω στην έρευνα και την καλλιτεχνική δημιουργία και πρακτική, ενώ παράλληλα επιμορφώνονται σε θέματα πρόσληψης και σύγχρονης παρουσίασης του αρχαίου δράματος.

Η ειδικότερη θεματολογία των Σεμιναρίων - Εργαστηρίων, αφορά :
  • στη μεθοδική διερεύνηση της σκηνοθετικής προσέγγισης του αρχαίου δράματος, το ρόλο και τη λειτουργία της μουσικής, του σκηνικού χώρου, των σύγχρονων τεχνολογιών που εφαρμόζονται στις παραστατικές τέχνες, την ιστορία το ρόλο και τη χρήση της μάσκας, τη συμβολή του Χορού στην τραγωδία και την κωμωδία, την σημειολογία της πολιτικής διάστασης και επικαιρότητας του αρχαίου δράματος, κ.ά.
  • στη διεύρυνση του προβληματισμού για τις σύγχρονες διαστάσεις του Αρχαίου Δράματος, μέσα και από τη χρήση των αρχαίων μύθων, σε συνδυασμό και με εκφραστικά μέσα από άλλες τέχνες.
  • στην ειδικότερη προετοιμασία συμμετοχής στο φεστιβάλ «Πράξις Αρχαίου Δράματος: Διεθνές Προσκήνιο Σπουδαστών & Νέων».
  • στην όσμωση ανάμεσα στους κλάδους που μελετούν το ίδιο αντικείμενο (Αρχαίο Δράμα) σε ένα περιβάλλον πρόσφορο για γόνιμο διάλογο και ανταλλαγές.
Διδάσκοντες είναι σημαντικές προσωπικότητες του καλλιτεχνικού και επιστημονικού χώρου, επιλέγονται μετά από πρόταση της Συμβουλευτικής Επιτροπής.

Τα σχολεία στα οποία πραγματοποιούνται τα Σεμινάρια / Εργαστήρια, επιλέγονται με βάση το συνδυασμό των ακόλουθων κριτηρίων:
  • σχολεία παραμεθόριων περιοχών και ιδίως των περιφερειών της Ηπείρου, της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, του Βορειοανατολικού Αιγαίου και της Κρήτης.
  • σχολεία της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας που θα φιλοξενήσει την 1η διοργάνωση της Δράσης «Πράξις Αρχαίου Δράματος: Διεθνές Προσκήνιο Σπουδαστών & Νέων».
  • σχολεία που εντάσσουν στον προγραμματισμό τους την παρουσίαση δουλειάς τους πάνω στο Αρχαίο Δράμα και προτίθενται να συμμετάσχουν στην 1η διοργάνωση της Δράσης «Πράξις Αρχαίου Δράματος: Διεθνές Προσκήνιο Σπουδαστών & Νέων».
  • σχολεία που έχουν συμμετάσχει σε ανάλογες διοργανώσεις του εσωτερικού ή/και του εξωτερικού.
Ήδη έχουν υλοποιηθεί έξι (6) Σεμινάρια – Εργαστήρια:
  • ένα Σεμινάριο στην Αθήνα, στις 20, 21, 29 και 30/11/2014, από τον θεατρικό συγγραφέα και αντιπρόεδρο του Εθνικού Θεάτρου Γιώργο Μανιώτη, με θέμα «Μικρός περίπατος στις παρυφές του Αρχαίου Δράματος». Στο Σεμινάριο συμμετείχαν 70 εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σπουδαστές και απόφοιτοι δραματικών σχολών, όπως επίσης φοιτητές και απόφοιτοι  θεατρολογικών τμημάτων και σχολών κλασικής και παιδαγωγικής κατεύθυνσης. Οι αιτήσεις συμμετοχής ξεπέρασαν τις 250 κάνοντας εμφανή την ανάγκη περαιτέρω εκπαίδευσης των ίδιων των εκπαιδευτικών στην διδασκαλία του Αρχαίου Δράματος.
  • ένα Εργαστήριο στη Λήμνο, στις 5, 6 και 7/12/2014, από την σκηνογράφο και ενδυματολόγο Μάρθα Φωκά με θέμα «Ανακαλύπτοντας το θεατρικό προσωπείο: από την ιδέα στην υλοποίηση», αφιερωμένο στην κατασκευή και χρήση της μάσκας, στο οποίο έλαβαν μέρος μαθητές του Γυμνασίου Λιβαδοχωρίου Λήμνου και μέλη της θεατρικής ομάδας του Τμήματος Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
  •  ένα Σεμινάριο / Εργαστήριο,  στην Αμαλιάδα, στις 16, 17 και 18/1/2015, από τον συνθέτη Φίλιππο Τσαλαχούρη και την Χορογράφο Σεσίλ Μικρούτσικου, με θέμα την Μουσική και Κινησιολογική Προσέγγιση στο Αρχαίο Δράμα, στο οποίο έλαβαν μέρος μαθητές του 1ου Λυκείου Αμαλιάδας και συμμετείχαν και μαθητές άλλων σχολείων του Νομού. Στο σεμινάριο αυτό επιχειρήθηκε από τους δύο εισηγητές να μελετηθεί η παρουσία και σημασία του χορού στο Αρχαίο Δράμα γενικά και ειδικά στην «Εκάβη» από μουσικής και κινησιολογικής - σκηνοθετικής πλευράς, με την άψογη και εξαιρετικά ελπιδοφόρα συνεργασία της υπεύθυνης καθηγήτριας.
  • ένα Σεμινάριο / Εργαστήριο στο Ηράκλειο Κρήτης, στις 13, 14 και 15/2/2015, από τον σκηνοθέτη και πρόεδρο του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου Εμμανουήλ Κουτσουρέλη, με θέμα την σκηνοθετική προσέγγιση με άξονα τη σωματικότητα, στο οποίο έλαβαν μέρος μαθητές του 6ου Γυμνασίου Ηρακλείου Κρήτης. Με την καθοδήγηση του κ. Κουτσουρέλη οι μαθητές επιχείρησαν να οργανώσουν το σκηνικό χώρο  και τους χαρακτήρες/ρόλους του έργου, ακολουθώντας τεχνικές του Σωματικού Θεάτρου (Physical Theatre).
  • ένα Σεμινάριο / Εργαστήριο στο Γυμνάσιο Παξών, στις 6, 7 και 8/3/2015, με θέμα «Η μουσική και το σώμα: σκηνοθετώντας την Ελένη»,  με εισηγητές τον Αρχιμουσικό  Νίκο Τσούχλο και την  ηθοποιό και σκηνοθέτη Νικόλ Δημητρακοπούλου, στο οποίο έλαβαν μέρος καθηγητές και μαθητές του σχολείου. Σε αυτό το πρακτικής φύσεως Σεμινάριο / Εργαστήριο οι δύο εισηγητές, με αφετηρία το κείμενο, τα περιεχόμενα και τους ρυθμούς του, οδήγησαν τα παιδιά στη δημιουργία ηχητικών δρώμενων, χρησιμοποιώντας το ίδιο τους το σώμα, καθώς και απλά καθημερινά αντικείμενα αλλά και μουσικά όργανα, με στόχο τη μεγιστοποίηση της προβολής του κειμένου και των πολλαπλών σημασιών του.
  • ένα Σεμινάριο / Εργαστήριο στο 1ο Γενικό Λύκειο Ορεστιάδας, στις 23 και 24/3/2015 με θέμα «Αντιγόνη: η ερμηνεία, ο χώρος, ο τρόπος και η εικόνα», με εισηγητές τον αρχιτέκτονα και σκηνογράφο Απόστολο Βέττα και την  ηθοποιό και σκηνοθέτη Νικόλ Δημητρακοπούλου, στο οποίο έλαβαν μέρος καθηγητές και μαθητές του σχολείου. Oι δυο εισηγητές ασχολήθηκαν με ζητήματα που έχουν σχέση με την σκηνοθεσία την υποκριτική την σκηνογραφία και την ενδυματολογία στο Αρχαίο Δράμα γενικότερα και ειδικότερα στην συγκεκριμένη παράσταση. Οι μαθητές έχοντας ως πρώτη ύλη την καλή γνώση του περιεχομένου και του νοήματος του έργου, οδηγήθηκαν στην διερεύνηση νέων τρόπων προσέγγισης, τόσο των πρακτικών και τεχνικών ζητημάτων που αφορούν το στήσιμο και το ανέβασμα του έργου, αλλά επίσης και των τρόπων ερμηνείας και σκηνικής παρουσίας των κεντρικών προσώπων μέσα στον χώρο της σκηνής, καθώς και την παρουσία του χορού μέσα στο έργο.